hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قم| حرکت قم روی ریل توسعه

قم| حرکت قم روی ریل توسعه

شهرستان قم در سال ۱۳۷۵ بر اساس مصوبه مجلس ایران به استان مستقل تبدیل شد و از آن در مسیر توسعه گام برداشته است. در همین راستا امسال 200 طرح عمرانی، گردشگری، اقتصادی و فرهنگی بااعتبار بیش از چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به مناسبت هفته دولت در قم به بهره‌برداری رسید.

۵۰ طرح اقتصادی طی هفته دولت در قم افتتاح شد

به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم در این رابطه گفت:‌ ۵۰ طرح اقتصادی طی هفته دولت بااعتبار ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در بخش‌های کشاورزی،‌ صنعتی و گردشگری قم به بهره‌برداری رسید. مهرداد غضنفری بیان کرد: ۲۵ درصد طرح‌های قابل بهره‌برداری، ۵۵ درصد حجم سرمایه‌گذاری و ۱۰۰ درصد اشتغال پروژه‌هایی که طی هفته دولت در قم به بهره‌برداری رسید متعلق به بخش اقتصادی بود. او افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها،‌ هزار و ۵۰ فرصت شغلی جدید در بخش‌های اقتصادی استان ایجاد شد. او بیان کرد:‌ پرداخت ۱۱ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل رونق تولید به یک هزار و ۲۸۹ واحد تولیدی،‌ صنعتی،‌ کشاورزی و گردشگری، پرداخت تسهیلات قانون اشتغال پایدار در مناطق روستایی بااعتباری بیش از یک هزار و ۸۰ میلیارد ریال به ۲۹۳ طرح با اشتغال‌زایی برای یک هزار و ۱۸۶ تن از دیگر اقدامات معاونت اقتصادی استانداری برای توسعه هرچه بیشتر قم بوده است. غضنفری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای تسهیل سرمایه‌گذاری در استان از نظارت دستگاه مختلف استقبال می‌کنیم و آن را عامل سلامت کار می‌دانیم. او ادامه داد:‌ نهادهای اقتصادی استان بر اساس شاخص‌های مختلف مورد ارزیابی و نظارت قرار می‌گیرند و هرکدام در سطح کشور حائز رتبه‌های نخست در بخش‌های گوناگون هستند.

۲۷ طرح کشاورزی به مناسبت هفته دولت در قم به بهره‌برداری رسید

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است. میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است. بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز گفت: ۲۷ طرح کشاورزی بااعتبار ۴۸۰ میلیارد ریال به مناسبت هفته دولت در قم به بهره‌برداری رسید. عباس پورمیدانی بیان کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها در حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی، برای ۱۵۱ تن به‌صورت مستقیم و ۲۸۰ تن غیرمستقیم، فرصت شغلی به وجود آمد. او بیان کرد: بر اساس راهبردهای تعیین‌شده در بخش کشاورزی،‌ محور سرمایه‌گذاری برای توسعه هرچه بیشتر این حوزه، باید بخش خصوصی باشد که در همین رابطه سرمایه‌گذاری اصلی برای بهره‌برداری از طرح‌های یادشده،‌ از این طریق تأمین‌شده است. او ادامه داد: همچنین ۴۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری دولتی برای بهره‌برداری از طرح‌های حوزه کشاورزی اختصاص‌یافته که در ایام هفته دولت، آیین افتتاح آن با حضور مسئولان ملی و استانی برگزار شد. پورمیدانی گفت: این طرح‌ها در بخش آب‌وخاک،‌ باغبانی و توسعه گلخانه،‌ دام و طیور و صنایع تبدیلی و تکمیلی به بهره‌برداری رسید و زمینه توسعه هرچه بیشتر بخش کشاورزی استان را فراهم ساخت.

۱۷ طرح صنعتی هفته دولت در قم به بهره‌برداری می‌رسد

۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۰ درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین حدود ۵۴ هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می‌کنند.قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.وجود ۴۰ هزار واحد صنفی تولیدی و توزیعی و همچنین ۲ درصد ذخایر معدنی کشور در قم از دیگر ظرفیت‌های مهم اقتصادی قم در بخش صنعت، معدن و تجارت است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۷ طرح صنعتی با اعتبار یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال هم‌زمان با هفته دولت در قم افتتاح شد. محمود سیجانی با بیان اینکه بهره‌برداری از این طرح‌ها ۳۸۰ شغل مستقیم در استان ایجاد شد افزود: با افزایش ظرفیت تولید این واحدها به ظرفیت اسمی، سالیانه تعداد اشتغال مستقیم این واحدها به بیش از ۳ برابر افزایش می‌یابد ضمن اینکه بهره‌برداری از این واحدها موجب ایجاد بیش از یک هزار و ۵۰۰ شغل غیرمستقیم شد. او ادامه داد: در هفته دولت سه واحد اصلی تولید سفره و کیسه پلاستیک، ‌لولای آرام بند فلزی و واحد تولیدکننده رنگدانه‌های شیمیایی با حضور مسئولان استانی و کشور افتتاح و آئین بهره‌برداری از ۱۴ واحد دیگر نیز به‌صورت هم‌زمان برگزار شد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم افزود: ‌لولای آرام بند فلزی یکی از قطعات وارداتی است که با بهره‌برداری از واحد تولید این قطعه در قم،‌ بخشی از نیاز کشور برطرف خواهد شد. او ادامه داد: این واحدهای تولیدی در زمینه تولید کلاه موتورسیکلت، اسپری، انواع فنر، گرانول و کفش، لیوان کاغذی و در ظروف غذا، چسب،‌زنجیر موتور، قالب‌سازی و بطری پت، ریل فلزی، قطعات فولادی و ظروف پت فعالیت می‌کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد